Ključevi

Ključ od automobila nije više što je nekad bio prije dvadesetak godina. Nekada nije bilo čudno ako ste sa ključevima od svog golfa dvojke mogli da otvorite i upalite komšijin folsvagen.Danas su ključevi bolje izrađeni, ali glavni element zaštite od krađe vozila ili kopiranja ključa nije sama mehanička izrada, već elektronski čip koji sadrži kod koji odgovara kodu elektronske kontrolne jedinice motora.

Kodirani ključevi – većina automobilskih ključeva, napravljenih poslije 1994. godine, sadrži transponderske čipove. Svrha transponderskih čipova je da deaktiviraju blokadu vozila, kada se ključ koristi za pokretanje motora.

Način funkcionisanja – kada se ključ okrene da bi se upalio motor, kontrolna jedinica motora (ECU) automobila šalje elektronsku poruku ključu, i dozvoliće da se automobil pokrene samo ako dobije ispravan odgovor. Dakle, čak i za jednostavan automobilski ključ, bez ikakvih tastera, ključ mora biti izrezan tačno da bi okrenuo bravu  i tačno programiran da bi deaktivirao blokadu. Za programiranje ključeva sa čipom je potrebna posebna oprema koja je izuzetno skupa .

kljucevia1

Transponder –  transmiter + responder ( odašiljač + odgovarač ). Transponder je umanjeni elektronski čip, koji ima postojanu memoriju . Uz elektronski čip ide i set namotaja – veoma fina žica, spiralno uvijena oko cijevi. Ovi namotaju izgledaju jako slično onima koje možemo naći u električnom motoru.   Vrsta transpondera su oni koje koriste proizvođači automobila i zovu se magnetni sistemi združenih transpondera. Ovi sistemi su po prirodi pasivni, sto znači da ne zahtijevaju stalan dotok električne energije, pa im zato nije neophodan sopstveni izvor napajanja. Oni rade u frekvencijskom opsegu od 125 kHz. Pošto magnetni sistemi združenih transpondera nemaju sopstveni izvor napajanja, oni imaju ograničen opseg komunikacije i, generalno, rade u opsegu od 1cm do 15cm. S obzirom da se radi o radio frekvenciji, koja može da probije materijale kao što su plastika ili guma na kućištu ključa, transponder je neposredno nevidljiv za oko korisnika.

Proces identifikacije ključa je sličan kod mnogih automobilskih transponderskih sistema. Kada se ključ stavi u bravu, i okrene na kontakt, indukcioni kalem, postavljen oko brave za paljenje, stvara oko sebe elektromagnetno energetsko polje. Namotaji u transponderskom čipu apsorbuju energiju i snagu elektronskog čipa, da bi emitovali signal. Signal je obično alfanumerički niz, koji se smatra identifikacionim kodom. Indukcioni kalem očitava signal i šalje ga u neku vrstu kompjuterskog uređaja koji prepoznaje signal. Ako ga kompjuter prepozna kao signal koji je već u njegovoj memoriji, on ga prihvata, i ostale elektronske komponente vozila se pokreću, da bi omogućile pokretanje vozila i nastavak rada motora.

Treba naglasiti da nemaju svi ključevi iste funkcije.Na primjer,neki ključevi imaju samo funkciju otvaranja i zatvaranja mehaničkim putem , dok drugi imaju istu mogučnost ali putem daljinskog.Neki daljinski ključevi mogu da otvore i gepek , njima se mogu upaliti svjetla i sva četiri žmigavca,zatvoriti prozor i slično..

Takozvani „pametni ključevi“ omogućavaju otključavanje vozila , a da ne moraju da se vade iz džepa ili torbice –dovoljno je samo sa se ključem dođe blizu vozila.

Kljuc-za-toyotu_slika_XL_1746151 images Hudiny34 Hudiny28 ford daljinski fiat fiat gravura daljinski ford citroen citroen key 2 citroen kl citroen k citroen daljinski citro bravarska_radnja_ristic_-_auto_kljuc audi dalj. audi audi (1)

 

Copyright Hudiniservis.ba © All Rights Reserved - Design by www.bsc.ba